Pomagaç

OSMANLI da voynuk teşkilatı ile Yardımcı Pomagac kelimelerinin alakası varmı ? Voynuk teşkilatı  nedir ne zaman ve nerede Kurulmuştur?
Balkanlar net sitesinden inciler ....
Varan1
 Türk târihinin en açık gerçeklerinden biri çarpıtılıp, Osmanlı dönemindeki Rumeli'nin Evlâd-ı Fâtihan örgütü içine, Pomaklar da sokulmuşlardır! M.Tayyip Gökbilgin'in Rumeli'ye dâir bir kitabından aynen alınan ibâredeki, Yörük ve Tatar adlarına bir de Pomak eklenmiştir! Oysa anılan Örgüt, altı Yörük ve dört Tatar grubundan müteşekkil olup tamâmen de bunlardan ibârettir Pomak demek  altı Yörük ve dört Tatar demektir..  ( Balkanlar.net . web sayfası )..  Hemen gülmeye başlamayın daha var..       Buda çok Komik Varan2.
Gördükleri hizmetin niteliği bakımından, Voynuklara Pomagaçi dahî denmiştir ki, sözün anlamı Bulgarca'da yardımcı demektir. Bu söz zamanla değişime uğrayıp Pomak şekline dönüşecektir. Aynı söz, Bulgarcada da değişip, Pomatsi'ye dönüşmüştür.

      Varan 3- Pomaklar da, Voynuk örgütü içinde Osmanlının at bakıcıları sıfatlarıyla tanınmışlardır.
Pomaklar Voynuk teşkilatı içinde atlardan sorumlu at  seyisidir , yeniçerinin Yardımcısı yani hizmetçisi Uşağıdır..  Pomak demek at seyisi , yardımcı hizmetci ,  uşak demektir..
       Varan 4  - Pomaklar, böylece Türklerle daha yakın ve hattâ içli-dışlı bir hâlde bulunmuşlardır. Hıristiyanlığı bırakıp İslâma girmelerinde, bu yakınlığın rolünü düşünmek hiç de yanlış olmamalıdır. Hıristiyan Pomakların onaltıncı asırda başlayan İslâmlaşma sürecinin, iki yüz yıllık bir dönemde tamamlandığını kabûl etmek mümkündür. İslamlastirilma süreci en kısa sürede olan halktır Pomaklar. Hıristiyanlığı bırakıp İslamiyete  en hızlı dönenler Pomaklardır.. bunun icin Avrupa dillerininin bazılarında Pome  acs ( birleşik okunuşu Pomaks ) Hristiyanlarin verdikleri addır..  Her yere en çabuk dönen dönme demektir Pomak anlamı ??  

    Yeterince Güldük şimdide gerçeklere bakalım... Nedir voynuk teşkilati ile  Yardimci demek olan Pomagac ???

           26 Eylül 1371 Cumâ günü Çirmen’de yapılan muhârebede müttefikler Çirmen Zaferi sonunda ilk Makedonya fütuhâtı başlatılarak, Vezîriâzam Çandarlı Kara Hayreddîn Halil Paşa, Rumeli Beylerbeyi Lala Şâhin Paşa, Gâzi Evrenos ve Deli Balaban Beyler komutasındaki Osmanlı ordusu, İskeçe, Drama, Kavala, Zihne, Serez, Avrethisar-Vardar Yenicesi ve Karaferye mevkilerini fethetti. Osmanlıların Makedonya’yı zaptederek Köstendil’e gelmeleri üzerine, Yukarı Sırbistan Hükümdârı Lazar Grebliyanoviç, Sultan Murâd Han ile anlaşmak istedi. Vergi vermek ve gerektiğinde Osmanlı Devletine asker göndermek şartı ile antlaşma sağlandı. Rumeli ve Anadolu’da fetihler devâm ederken bâzı mâlî, idârî ve askerî ihtiyaçları karşılamak için teşkilât yapılmıştı. Kara Timurtaş Paşanın tavsiyesiyle, tımarlı teşkilât, tâdil ve ihtiyâca göre ıslâh edildi.Yaya, müsellem ve yeniçerilere ilâveten Kara Timurtaş Paşanın tavsiyesiyle kapıkulu askerlerinden olarak maaşlı Süvâri ocağı kurulduğu gibi, seferlerde levâzımın muhâfazası ve süvârilerin hayvanlarına bakmak üzere Voynuk sınıfı teşkil olundu.
bozguna uğradı. Bu savaşla Balkanlardaki mukâvemet kırılarak, Osmanlılara Makedonya kapıları açıldı.
     Osmanlı Devletinde, seferdeyken ordunun ve devlet adamlarının atlarına; sulh zamânında ise has ahır ve çayır hizmetlerine bakmakla vazifeli bir sınıf. Gayri müslim ve bilhassa Bulgarlardan olusurdu  bulgarca voynuk teskilatina verilen ad Pomagac ismi idi .
     Pomağaç Bulgarcada yardımcı anlamına gelir..  Gayri müslim Bulgarların
teşkilat içine alındıktan sonra islam dinine geçmek şartı aranıyordu . Voynuk  teşkilâti Sultan Birinci Mürâd Han (1359-1389) zamânında Rumeli beylerbeyi olan Timurtaş Paşa tarafından ilk defâ Bosna’da kuruldu. Mensupları Bulgarlar arasından seçilerek, yaygınlaştırıldı. Hassa, amme veya seferli ve Cayır  Voynukları hâlinde teşkilâtlanırdı. Hassa voynukları,   İstabl-i âmire (saray ahiri) hizmetlileriydi. Amme voynukları,   seferlerde askerî hizmetlerde bulunurlardı. Mühârebeye gitmek için dâvet edilenlere Sefer Voynukları denirdi. İstabl-i âmire’ye cayır biçmek ve hayvanları çayırlatmak için gelmeleri emir olunan voynuklara da Cayır Voynukları denilirdi. Hassa Voynuklarının başına Voynuk Beyi, Amme Voynuklarının bulunduğu timar sâhiplerinin başına da Voynuk Seraskeri denirdi. Has Ahir hayvanlarıyla, İstabl-i âmire çayırlarına bakan voynukların    kayıtlarını tutup, ilk defa yardımcı bir askeri teşkilat olarak Osmanlı Askeri kayıtlarında kullanıldı    bunlarla ilgili muâmelelerle Voynuk Kâtibi meşgul olurdu. Mintikalardaki birlik kumandanlarına Ceribaşı denirdi. Voynuk  Beyi, Seraskeri ve Ceribaşı Müslümandı. Diğer elimeleri .. küçük âmirlerden Primkur ve Likatör Hıristiyandı. Voynuklar “Gönder” adıyla üçer dörder kişilik müfrezelere ayrılmışlardı. Her gönderden bir tânesi nöbetleşe her sene hizmete girerdi. Voynuklar nöbet hizmetine kendi beygirleriyle gelirlerdi. Hizmete gelen nöbetçi voynukların yoklamaları defterdarlara âitti. Mevcutları binin altındaydı.

  Voynuk Teşkilatı Voynukların kaynağı Rumeli , Balkanlar olup, bilhassa
Bulgaristan idi. Açık kadrolara, ölen veya sakatlanan voynuğun oğlu, kardeşi veya akrabâlarından biri tâyin edilirdi. Voynukların oğullarına ve Voynukluğa aday olan akrabâlarına “Zevâit Voynuk” denilirdi. Ölüm ve sakatlanmalar hâlinde Zevâit Voynuklarıyla kadro tamamlanırdı. Zevâitle kadro tamamlanmazsa dışardan Voynuk yazılırdı. Voynuklara hizmeti karşılığı verilen arâziye “Bastına” adı verilirdi. Voynuk, hizmeti karşılığında Bastına’yı (belirli ve sınırlı bir alan) kullanırdı. Bu arâzı için hiçbir tarafa vergi ve rusum vermezdi. Voynuk belirli arâzisinden başka yer tuttuğu zaman bu arâzinin aşar ve sâir rusûmünü dirlik sâhibine vermeye mecbur olduğu gibi kendi dirliğini teşkil eden arâzıden başkasının istifâdesi hâlinde de bunun vergi ve rusûmünü kullanandan almak hakkına sâhipti.

  ( Voynuk :  Levâzim ve ulaştırma birliğinin o dönemde kullanılan ismidir.
Osmanlı ordusunda levazım birliklerinin toplamına verilen addir Voynuk teşkilatı.. Pomağaç Rodop Ağzı Bulgarcada Yardımcı anlamına gelir, Levâzim ve ulaştırma birliklerinin Pomaklarla nasıl bir ilgisi varsa ve nereden ne şekilde bu ilişki kurulmuşsa tebrik ederiz . Bu kadar birbiri ile alakasız iki olguyu . 2bin senedir var olan bir slav halkı Pomaklar   , Diğer tarafta 5 yüz sene önce kurulmuş .  Bir orduda birliklere verilen bir askeri sınıflandırma biçimi . ) örnek vermek gerekirse .. göçmen bir kuş olan Leylek herkes bilir. Palavracılıkta üstüne rakip tanımayan egemen kültür devlet tarihçileri Leylekler hakkındaki käken tarihi için.. Leylekler göçmen kuşlardır ve ilk olarak ataları Kömürlü simendiferdir ..  ( Kömürle çalışan buharlı yük treni , Lokomotifi) .. işte Voynuk teşkilatı ile Pomakların alakasıda bu örnek kadar birbirinden alakasız ve saçmadır.. Birde Pomakları bu kadar Ahmak , Bu kadar salak yerine koyarak bu koskoca yalana inanmasını bekliyorlar..

Voynuk Teşkilâti 1691’de kaldırıldıysa da, 1693’te tekrar kuruldu. 1878 târıhınde ise tamâmen kaldırıldı. Pomağaç  ,   bu kelimelerin Pomak ırkı ile hiç bir ilgisi alakası yoktur.. Pomaklar Güney slav kökenli çoğunluğu müslüman bir balkan halkıdır.. Altta linkini verdiğimiz sitede Pomak tarihini böyle anlatıyor.. http://www.birdunyabilgi.net/pomaklar-kimdirpomaklarin-tarihipomaklar-hakkinda-bilgi.. Pomakların adı hiç bir yerde geçmiyor diyorlar .. doğrudur Voynuk teşkilatında hiç bir yerde geçmez .. nedeni ise Pomakların voynuk teşkilatı ile ve Pomağaç kelime anlamı ile hiç bir alakası yoktur,,..
Kaynaklar:
OSMANLI  DEVLETÜL HUKÛKU KÜLLİYÂTI-I - 
 Osmanische Forschungen Seite 236/ Akten 65-78-985 ( Osmanli Devleti Arastirmalari  /  Alman Leipzig Tarih bilimleri üniversitesi  Arsivi )
Osmanlı Arşiv Belgeleri  -  İslam Araştırmaları Merkezi.

  Zaman ve olanak buldukça ınternet, görsel yada yazılı medya, doğruluğu tam kanıtlanmış yazılı belge ve bulgulardan faydalanarak elimden geldiğince bilgilendirme yazılarıma devam edeceğim. SAYGILARIMLA - Si Zdrav. N.D