Pomakların 12 Yüzyıldaki islam öncesi dini Bogomilizm Nedir ?? .. Makedonya da Pomaklara neden Torbeşi denir..
Özellikle Kilise ile Devlet çıkarlarının böylesine iç içe olduğu bir dönemde Ortodoks inancının reddi,
kaçınılmaz olarak yasalara bir başkaldırı ve toplumsal düzenin tümüne
yöneltilmiş bir meydan okumaydı. Bogomiller halkı sivil itaatsizliğe
çağırıyorlardı: efendilerine itaat etmemeyi, zenginleri hor görmeyi,
Çardan nefret etmeyi, Çar ´a hizmet edenleri alçak olarak
değerlendirmeyi, soyluları gülünç duruma düşürmeyi, her ırgata ağası
için çalışmayı reddetmeyi öğütlüyorlardı. Bu sosyal anarşizme karsı
Kilise, siyasi yetkenin kutsallığını ileri sürerek karsı çıkmaya
çabalıyor, Çar ve soyluların Tanrı tarafından görevlendirildiklerini
ileri sürüyordu.
Bu nitelik, Paflikyanlar ´dan çok Messalianlar ´a özgüdür. Bogomiller
´in edilgin tutumları, onları Paflikyanlar ´dan ayıran en önemli
özellikleridir. Bogomiller ´e verilen diğer bir ad olan ve Türkçe "
torba " sözcüğünden türemiş olan " Torbeshi ", gezgin Bogomil
keşişlerinin omuzlarına astıkları ve içine aldıkları sadakaları
koydukları torbadan kaynaklanmaktadır.
Gönüllü yoksullukla birlikte, çalışmanın Bogomiller tarafından hor görülmesi, gezgin keşiş tipini ortaya çıkarmıştır.
Günümüzde Torbeshi adı, Makedonya ´nın Müslüman olan Pomak ´lara verilen bir addır.
Bizans İmparatoru II. Basil ´in 1018 yılında Bulgaristan ´ı fethinden
sonra, birçok Bulgar soylusu zorla İstanbul ´a yerleştirilmişti. Bu
soylular ve hatta Bazı Bizanslı papazlar tarafından kabul edilen
Bogomilizm kendi teolojisini geliştirme çabasını sürdürdü. Ne var ki, bu
teolojik çabalar sonunda Bogomil akımı ikiye bölündü. Şeytanin
yetkesini kabul ederek, onu ezeli ve mutlak bir Tanrı olarak görenler "
Dragovitsa Kilisesi " adıyla örgütlendiler (Dragovitsa, Trakya ile
Makedonya sınırı üzerinde bulunan bir köyün adıydı). Şeytani İsa ´nın
kötü kardeşi olarak gören eski Bogomiller ise " Bulgarlar " adını
aldılar. Dragovitsa kolunun mutlak bir düalizmi, Bulgarların ise ilimli
bir düalizmi savunmalarına karşın, iki grup birbirine hoşgörü ile
bakmaktaydı. Bu dönemde Bogomilizm hızlı bir atılım gösterdi ;
üyelerinin sayısı artarken, Anadolu ve Balkanlar ´da yeni topluluklar
oluştu.
10. Yüz yıl sonlarına doğru Bogomil toplulukları içinde hiyerarşik bir yapı gelişmeye başladı:
rahipler ve inananlar birbirinden ayrıldı. Dua ve oruç, kesinlikle
uyulması zorunlu uygulamalar haline geldiler; giderek törenlerin sayısı
ve ayrıntısı arttı. Bir köylü hareketi olarak başlayan akım, 12. yüz yıl
sonlarında, ayrıntılı törenleri ve Hıristiyanlıktan giderek uzaklaşan
düalist eğilimleri olan bir manastır tarikatı biçimine dönüştü.
12. Yüz yılın başlarında, Bogomiller ´i baskı altına almak amacıyla Kilise örgütlenmeye koyuldu.
Bunun üzerine Bogomiller Balkanların kuzeyine çekildiler. Buradan yola
çıkan Bogomil misyonerleri Dalmaçya, İtalya ve Fransa ´ya kadar
yayıldılar. Bazı dönemlerde Bogomilizm, devlet düzeyinde de başarılar
kazandı. Örneğin; 13. Yüz yılın ilk yarısında Ban Kulin (1180-1214)
yönetimi sırasında Bulgaristan ve Bosna ´da resmi din olarak kabul
gördü.
Bogomilizm ´in tüm tarihi boyunca sürdürdüğü bir başka belirgin özelliği ise, değişkenlik ve koşullara uyum sağlama yeteneğidir.
Bu bağdaştırmacı nitelik, onlara çağrı etkinliklerini sürdürebilme ya
da baskıları atlatabilme fırsatını tanımaktaydı. Bogomiller, diğer
dinlerle ya da din dışı akımlarla bağdaşmaktan çekinmezlerdi. Bu eğilim
zamanla daha belirgin biçime dönüştü ve 13. Yüz yıldan başlayarak
Bogomilizm daha sik olarak Paganizm, büyü ve batıl inançlar ile iç içe
geçti. Bu durum, herhangi bir sapkınlığı Bogomilizm olarak damgalayan
Ortodoks eğilimini haklı duruma getirdi.
14. Yüz yılda Bogomilizm giderek etkisini yitirdi
ve Osmanlıların Bulgaristan ´ı (1393) ve Bosna ´yı fethetmelerinden
sonra (1463) Bogomiller ´in büyük çoğunluğu İslam dinine geçti.
Zaman ve olanak buldukça ınternet, görsel yada yazılı medya, doğruluğu tam kanıtlanmış yazılı belge ve bulgulardan faydalanarak elimden geldiğince bilgilendirme yazılarıma devam edeceğim. SAYGILARIMLA - Si Zdrav. N.D